Zespół brachycefaliczny - leczenie

Czym jest zespół brachycefaliczny?

Zauważenie u czworonoga duszności wdechowej połączonej z charczeniem, świstami i chrapaniem powinno skłonić do wizyty w gabinecie weterynaryjnym.

Są to objawy zespołu brachycefalicznego, który dotyczy dużego procenta psów takich ras jak:

• buldożek francuski

• buldog

• pekińczyk

• boston terrier

• bokser.

Objawy początkowo mogą pojawiać się jedynie podczas wysiłku, ale z czasem mają tendencję do nasilania się i występowania także podczas spoczynku oraz snu.

Może dochodzić także do zaostrzenia objawów i pojawienia się:

• spadku tolerancji wysiłku

• sinicy

• zapaści.

Konsekwencją nieleczonego zespołu brachycefalicznego może być śmierć.

Jakie są przyczyny zespołu brachycefalicznego?

1. zwężenie nozdrzy

2. wydłużone podniebienie miękkie

3. zwężenie kanałów nosowych

4. niedorozwój tchawicy

5. zapadnięcie krtani

6. wynicowane kieszonki krtaniowe

Najczęstsze przyczyny to wydłużone podniebienie miękkie i zwężenie nozdrzy przednich. Diagnostyka zwężenia nozdrzy nie sprawia trudności. Objawy połączone z badaniem klinicznym pozwalają na stwierdzenie wady anatomicznej. Warto jednak zgodzić się na dodatkowe badania, gdyż u pewnego procenta czworonogów występuje więcej niż jedna z wymienionych wad.

Jak przebiega zabieg korekcji skrzydełek nosa u psa?

Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu ogólnym, dlatego wcześniej wykonuje się rutynowe badania krwi pozwalające określić stan zdrowia czworonoga. Pies musi zostać ułożony w pozycji mostkowej i zaintubowany. Chirurg usuwa fragment skrzydełka nosowego wycinając kształt klina. Jego wielkość zależy od stopnia zwężenia nozdrzy przednich operowanego psa. Powstałą ranę zszywa się przy pomocy szwów niewchłanialnych, a dla jej zabezpieczenia zaleca się zakładanie psu kołnierza elżbietańskiego.

Kto zajmie się Państwa psem?

Nad zdrowiem Państwa psa czuwać będzie wykwalifikowany personel medyczny. Zabieg przeprowadzi lek. wet. Paweł Ubysz, który jest specjalistą chirurgiem i radiologiem z 20-letnim doświadczeniem.

Zapraszamy na konsultacje!

Szczegóły +48 514 164 385